Selasa, 06 September 2016


MASALAH:

Aku ada problem repair 1 motherboard seorang customer ni.Laptop dia Gpu untuk display dia dah rosak.Dah tak boleh repair lagi.Jadi last solution tukar dengan motherboard baru atau tukar chip gpu dia.Tukar chip gpu tu aku tak dapat buat(perlu mesin yang khas-infrared Bga rework station- supaya board tak rosak).


Kalau hantar tempat yang boleh buat pun harga agak mahal untuk tukar 1 chip sahaja (paling murah rm340) dan kualiti aku dapati tidak cukup bagus dan masalah customer akan berulang lagi (kebanyakkan yang tukar GPU menggunakan chipset recycle kerana harga yang recycle lebih murah pada yang baru (baru dibungkus dalam bungkusan vacum berbentuk aluminium-harga 1 chipset dah 200++) .

Motherboard refurbished adalah salah satu optional solution juga tetapi kualiti motherboard refurbish tidak cukup bagus juga pada pendapat aku (masalah pakai chipset recycle-kebanyakkan dari CHINA).Banyak sangat masalah untuk return tukar motherboard balik.


SOLUTION :
Jadi aku usaha untuk cari motherboard yang betul-betul baru.Dan hanya 1 suplier ni yang jumpa dalam 1 Kuala Lumpur.

Sebolehnya jika anda mempunyai masalah pada laptop yang mengunakan nvidia & ati untuk display tukar sahaja motherboard baru jika 2nd time rosak selepas repair.Dan untuk 1st time repair jangan lebih rm100 dengan 1bulan waranty (Repair motherboard-kena confirm betul-betul) untuk masalah blank screen pada laptop anda.Call/Sms aku untuk pembaikan laptop/Pc di:012-2411959(hafizam)



















Related Posts by Categories

0 komentar:

Posting Komentar