Kamis, 02 Juni 2016

TIPS MENJAGA LCD LAPTOP SUPAYA TAHAN LAMA

Macamana nak jaga Laptop LCD supaya tahan lama.LCD laptop adalah komponen ke2 penting selepas motherboard dan harganya boleh kira mahal jika tukar yang baru(sebaiknya yang baru jika pakai 2nd cepat rosak).

MASALAH LCD PECAH/VIDEO PELANGI(RAINBOW)

  1. Jangan tinggal Laptop korang dalam but kereta seharian(lagi-lagi dalam but kereta yang biasa berjemur tengah panas).Nanti tunggu la jadi macam gambar kat atas tu.
  2. Elakkan dari menyentuh skrin LCD dengan menggunakan jari atau peralatan tajam. Boleh mengakibatkan kerosakan ( death) pixel pada screen atau kesan calar yang tak boleh hilang.
  3. Tutup Laptop dengan perlahan serta check betul-betul tiada barang yang tertinggal di atas keypad laptop.Kalau tak jadi macam gambar kat bawah ni. 
  4. Masukkan laptop dengan mengadap belakang laptop dulu supaya semasa masuk Laptop tiada barang dalam beg masuk kecelah antara LCD dan keypad Laptop.


MASALAH LCD BERKULAT/BERKURAP

Amaran jangan letak laptop korang kat bilik atau beg yang berhawa panas serta tempat lembab yang pengaliran udara tak begitu baik .Bila selalu letak di tempat yang sebegitu LCD akan defect (rosak) perlahan-lahan mula-mula korang akan perasan LCD laptop mengeluakan bau pengngik.Nanti selepas LCD jadi macam tu(berbau), LCD akan mengalami masalah permukaan BERKURAP/BERKULAT(biasanya bermula kat dalam Panel LCD-memang takakan perasan selagi tak buka panel LCD).Dan lama kelamaan korang akan perasan permukaan LCD pecah dan mengeluarkan cecair(bau(pengik) akan lebih kuat).
  1. Kalau kena masalah macam ni kena tukar la seketul.Biasa masalah ini berlaku jika simpan laptop di tempat (bilik)  yang berhawa panas serta tempat lembab yang mempunyai pengaliran udara tak begitu baik  .
Ok.nanti aku sambung lagi jika ada masa.Jika nak repair boleh hubung hafizam(0122411959).

Related Posts by Categories

0 komentar:

Posting Komentar